Avaluacions Desenvolupament local
-
Projectes innovadors i experimentals. 2015-2019. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: NTTData
Data d’avaluació: Març de 2023
Resum: El programa Projectes innovadors i experimentals proporciona suport a les entitats locals en l’execució de projectes pilot que es consideren innovadors, identificats prèviament en el marc de la seva planificació territorial. El programa ofereix àmplies possibilitats i flexibilitat en la definició dels projectes per adaptar-los a les diferents casuístiques territorials, si bé l’avaluació apunta cap a la necessitat de simplificar-ne l’estructura, la definició d’un model de seguiment i avaluació o la creació d’una xarxa de col·laboració entre el SOC i les entitats locals, entre d’altres recomanacions.
-
Suport i acompanyament a la planificació estratègica. 2015-2019. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: NTTData
Data d’avaluació: Març de 2023
Resum: El programa de Suport i acompanyament a la planificació estratègica és la peça clau que garanteix la complementarietat dels tres programes de desenvolupament local impulsats pel SOC en l’actualitat. La seva finalitat és oferir suport tècnic i financer als processos de planificació estratègica d’abast territorial, per permetre a les entitats locals desenvolupar els plans estratègics i portar a terme els plans d’acció necessaris per contribuir al desenvolupament socioeconòmic.
La satisfacció de les entitats se situa en un bon nivell, atès que prop del 30% de les entitats han optat per recórrer a la convocatòria durant cinc anys consecutius. També es detecten marges de millora en la planificació de les convocatòries per adequar el calendari de les actuacions de forma més eficient.
-
Agents d’ocupació i desenvolupament local (AODL). 2015-2019. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: NTTData
Data d'avaluació: març del 2023
Resum: El programa AODL pretén afavorir la creació, manteniment i diversificació de l'activitat econòmica i la generació de llocs de treball, a través de la contractació de personal tècnic amb titulació de grau superior o mitjà, en el marc d'un pla d'acció de desenvolupament local. Aquest programa s'inclou s la cartera de serveis comuns de polítiques actives d'ocupació i s'ha transformat, des del SOC, en un programa propi amb valor afegit i dotat de més flexibilitat.
La valoració per part dels agents implicats ha estat molt favorable, tant en el cas de les entitats locals participants com del personal tècnic contractat. Alguns dels aspectes de millora identificats han estat la dificultat per cobrir i/o substituir aquests perfils perquè requereixen una formació i uns coneixements molt específics. També cal millorar el grau elevat de temporalitat en les contractacions, que col·loca els AODL en una situació d'inestabilitat i precarietat laboral, cosa que té impacte en el desenvolupament del programa.
Inversió: 38.100.000 €
-
Treball als barris. 2015-2018. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: D’ALEPH i KSNET
Data d’avaluació: Febrer de 2023
Resum: El programa Treball als barris, destinat a promoure el desenvolupament local dels territoris beneficiaris dels fons de la Llei de barris de l’any 2004, ha mostrat resultats satisfactoris pel que fa a la inserció, amb un 60% de participants que han signat almenys un contracte en els dos anys posteriors. En relació amb el disseny, aporta una gran flexibilitat d’intervenció, que permet l’adaptació en els diferents territoris, si bé els requisits d’accés, vinculats a haver-se beneficiat prèviament dels fons de la Llei de barris de l’any 2004, condicionen l’elegibilitat i generen possibles desajustos amb la situació econòmica actual de les diferents zones.
En termes d’implementació, la petita dimensió de gran part dels municipis participants ha estat un factor limitant en la capacitat de desplegament de la potencialitat del programa. La principal recomanació és actualitzar les zones elegibles per ajustar-les a l’actual situació socioeconòmica dels territoris.
Inversió: 118.998.957,4€
Participants: 44.649
-
Empreses d’inserció. 2014-2015. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Red2red
Data d’avaluació: Abril 2019
Resum: El programa atorga subvencions a empreses d'inserció per fer accions de millora de l’ocupabilitat i inserció laboral de col·lectius en risc o situació d’exclusió social, a través de dues línies diferenciades: una, de suport al funcionament de les empreses d’inserció; i l’altra, d’incentius a la contractació de persones en risc d’exclusió per part de les empreses d’inserció.
Entre les principals conclusions de l’avaluació, s’observa que la participació en el programa està esbiaixada per gènere i territorialment, amb un marcat predomini masculí i un desenvolupament més alt en territoris urbans. Els resultats revelen que la inserció s’apropa al 50%, tot subratllant que una proporció important correspon a persones que han repetit participació. També s’aprecien resultats diferenciats per gènere, amb una inserció masculina més elevada i de major qualitat que la femenina. En termes generals, el que s’observa és que els col·lectius que més participen en el programa presenten també millors resultats quant a inserció.
Inversió: 4.957.893,30 €
Participants: 1.431
-
Mesures actives d’inserció (MARMI). 2014. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Red2red
Data d’avaluació: Maig 2017
Resum: El programa de Mesures actives d’inserció, emmarcat en l’Estratègia del PO FSE 2014-2020 de la Generalitat de Catalunya, preveu activitats per a la inserció o reinserció de persones en greu risc d’exclusió social, perceptors de la renda mínima garantida en el moment de la seva participació en el programa. Els treballs d’avaluació situen la inserció laboral dels participants en el 15,7%, nivell que, tot i ser discret, pot considerar-se força satisfactori en context amb la situació de greu risc d’exclusió social en la qual es troben els participants. A banda de la millora de l’ocupabilitat, el programa incideix positivament en l’autoestima de les persones i les seves condicions de salut; també té una repercussió indirecta favorable en el conjunt de la unitat familiar.
Com a aspecte a millorar, l’informe apunta a la limitació temporal del programa (sis mesos), que no sempre s’adequa a les necessitats dels usuaris.
Inversió: 2.634.269,47 €
Participants: 3.725
-
Treball a les 7 comarques. 2008-2014. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Ivàlua
Data d’avaluació: Febrer 2017
Resum: El programa Treball a les 7 comarques promou projectes ocupacionals i de desenvolupament local en les comarques de l'Anoia, el Baix Ebre, el Montsià, el Pallars Jussà, la Ribera d’Ebre, el Ripollès i la Terra Alta, amb l’objectiu d’estimular la creació d’activitat econòmica i la generació d’ocupació de manera que sigui possible desenvolupar un entorn socioeconòmic que afavoreixi la permanència de la població al territori.
Algunes de les reflexions resultants de l’avaluació ressalten la conveniència de mantenir la política per donar continuïtat als projectes, tot perseguint l’autosostenibilitat. Si bé no es recomana estendre el programa de forma generalitzada, es planteja ampliar els territoris i definir uns criteris adients en la selecció per evitar desequilibris i augmentar els recursos destinats.
Inversió: 2.000.000 €
-
Entitat avaluadora: Ivàlua
Data d’avaluació: Febrer 2017
Resum: L’informe analitza l’experiència d’implementació del Consorci per a l’Ocupació i la Promoció Econòmica del Vallès Occidental gairebé una dècada després de la seva creació, amb un balanç de l’activitat desenvolupada durant aquest període. Per a futures experiències d’ens territorials especialitzats amb el suport del SOC, s’apunta la necessitat que les administracions vetllin per garantir que els ens locals tinguin una base econòmica suficient que permeti la viabilitat global de l’experiència, així com la incentivació de propostes de cooperació territorial.