La inscripció com a demandant d’ocupació permet accedir a tots els serveis ocupacionals del SOC, com —per exemple— cursos de formació, orientació professional i programes a través dels quals es pot adquirir una experiència professional; així com també a les ofertes de treball que es gestionen des de les oficines de treball.
La inscripció com a demandant d’ocupació és gratuïta i voluntària, amb l'excepció de les persones perceptores de prestacions per desocupació per a les quals és un tràmit obligatori; la poden fer les persones en situació d'atur i les que, tot i estar treballant, volen millorar la feina i el seu perfil professional.
Si és la primera vegada que us inscriviu com a demandant d'ocupació, podeu trucar al telèfon del SOC: 900 800 046 per obtenir cita prèvia en una Oficina de Treball.
Si disposeu d’un DNI, també podeu sol·licitar la inscripció com a demandant d’ocupació a través del formulari de sol·licitud d’inscripció en línia.
La sol·licitud d’inscripció feta través del formulari de sol·licitud d’inscripció en línia no es farà efectiva fins passades, com a mínim, 48 hores (si necessiteu una inscripció immediata, cal trucar al telèfon del SOC: 900 800 046).
Un cop feta aquesta primera inscripció, caldrà demanar cita a través del telèfon 900 800 046 per fer una entrevista en profunditat on es recolliran les vostres dades personals, de formació, d'experiència laboral, etc.; i s’establirà així el vostre perfil professional, amb l'objectiu de facilitar la col·locació. Per això, heu de portar els títols formatius i els carnets professionals dels quals disposeu.
Si disposeu d’un NIE, vinculat a autorització administrativa, podeu sol·licitar la inscripció mitjançant el telèfon gratuït del SOC: 900 800 046, on sereu atesos pel personal de les oficines de Treball per comprovar que disposeu d’una autorització que permeti la vostra inscripció.
Si heu estat inscrits amb anterioritat i les vostres dades estan actualitzades, podeu efectuar una inscripció immediata a través del web del SOC, opció “Canvi de situació administrativa”.
Si heu fet la inscripció a través del formulari de sol·licitud d’inscripció en línia, per conèixer la data de renovació de la demanda i obtenir el document acreditatiu de la inscripció, podeu contactar amb l'Oficina de Treball trucant al 900 800 046; o bé obtenir-lo en el web del SOC amb un PIN d’accés, si heu facilitat un correu electrònic en el formulari de sol·licitud (no es podrà obtenir aquesta informació fins passades 48 hores des de la sol·licitud).
Les persones estrangeres amb nacionalitat d'un país de la Unió Europea (UE) o bé de l’Espai Econòmic Europeu (EEE) han de disposar del "Certificat de registre de ciutadà de la UE” (document verd) en què consta el nom, la nacionalitat i el domicili de la persona registrada, el seu número d'identitat d'estranger (NIE) i la data del registre.
No obstant això, quan el ciutadà de la UE o de l'EEE porti menys de tres mesos a Espanya, es pot inscriure amb el passaport o bé amb el document d’identitat en vigor, però ha de tenir en compte que després haurà d’aportar aquest “Certificat de registre de ciutadà de la UE” per mantenir vigent la seva inscripció.
Les persones estrangeres que no siguin d’un país de la UE o de l’EEE necessiten disposar d’una autorització administrativa d’estada, de residència o de residència i treball vigent (no caducada). En cas que l'autorització administrativa estigui caducada, cal disposar de la sol·licitud de renovació, expedida entre els 60 dies naturals abans de la data d'expiració i els 3 mesos posteriors.