Avaluacions Foment de l’ocupació
-
Entitat avaluadora: H2C (Help to Comply).
Data d’avaluació: Juny de 2023
Resum: Aquest informe analitza quin ha estat l’impacte social de la línia PANP (persones en atur de llarga durada) del Programa Treball i Formació, a través de la metodologia SROI (Social Retorn On Investment). Es detecten, aproximen i quantifiquen els diferents impactes de la política, més enllà de la inserció laboral, concloent que, per cada euro que es destina al programa, s’obté un retorn de la inversió de 3,4 euros. L’anàlisi per gènere mostra que aquest retorn és superior en el cas de les dones (3,89 euros enfront de 3,28 dels homes).
-
Enfeina’t. 2017-2019. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: AQR-LAB/UB
Data d’avaluació: Març 2023
Resum: El programa Enfeina’t està adreçat a persones a l’atur de llarga durada (mínim dotze mesos en aquesta situació en els últims divuit mesos) inscrites com a demandants d’ocupació a les Oficines de Treball. Pretén facilitar-los l’adquisició d’experiència laboral, així com millorar la seva ocupabilitat després d’una situació d’atur perllongada en el temps, combinant la contractació laboral amb una acció d’acompanyament posterior per part de personal tècnic adreçada a millorar la seva inserció laboral.
Qualitativament, s’ha recollit un ventall de valoracions molt ampli i ric en matisos a través de la visió dels diversos agents implicats, que atorguen a aquesta política una puntuació mitjana de 8,5 punts sobre 10. Tanmateix, l’anàlisi contrafactual de la inserció no mostra diferències positives dels participants respecte del grup de control. Entre els punts forts identificats, sobresurten l’adequació de la durada de la contractació, que permet assolir els objectius del programa, i l’acompanyament posterior.
Les propostes de millora plantejades van en la línia de reduir el temps d’estada a l’atur com a requisit d’accés, obrir el programa a d’altres col·lectius vulnerables, complementar-lo amb actuacions de formació o treballar amb més profunditat la motivació dels participants, entre d’altres.
Inversió: 49.179.772,29 €
Participants: 2.073
-
Treball i formació. Línia d’aturats de llarga durada. 2016. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Ismeri Europa – IES- Ecorys
Data d’avaluació: Agost 2020
Resum: La línia d’aturats de llarga durada del programa Treball i Formació proporciona accions d’experiència laboral i formació a persones en situació de desocupació que no perceben prestació ni subsidi. El perfil dels participants s’ha concentrat molt en el grup de més edat (més del 90% té 45 anys o més) i els resultats d’inserció són escassos, tot i que s’observa un efecte creixent a mitjà termini, ja que la inserció acumulada passa del 19,2% en els dotze mesos posteriors al 34,5% en els setze mesos.
L’anàlisi contrafactual mostra que l’efecte de la política ha estat positiu: la inserció dels participants en 16 mesos és un 11,9 punts percentuals superior a la d’un grup de no participants de característiques homòlogues (34,5% respecte del 22,6%). Les reflexions que se’n deriven és que cal millorar la qualitat de les dades per l’anàlisi, especialment les procedents dels registres administratius, i desenvolupar més detalladament l’anàlisi contrafactual.
Inversió: 24.979.896 €
Participants: 2.221
-
Treball i formació. Línia PIRMI. 2015. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Red2Red
Data d’avaluació: Maig 2017
Resum: La línia PIRMI del programa Treball i Formació preveu la realització d’accions d’experiència laboral i formació de persones en situació de desocupació que perceben la renda mínima d’inserció amb l’objectiu de promoure la seva inserció, millorar l’ocupació i prevenir situacions d’exclusió social i laboral.
El programa ha comptat amb una elevada participació masculina (dues terceres parts) i de persones de nacionalitat estrangera (el 35,2%). La satisfacció dels usuaris és elevada atès que, a banda de l’efecte favorable en la seva ocupabilitat, es produeix un impacte positiu en el seu entorn familiar gràcies a la font d’ingressos que s’obté durant el programa. També s’observa un ús més intens dels serveis ocupacionals, derivat de la participació. La inserció en els sis mesos posteriors ha estat del 18,8% i, segons es desprèn de l’anàlisi contrafactual, augmenta en 8,3 percentuals punts gràcies al programa.
Les principals recomanacions de l’informe passen per revisar el procediment de percepció de la renda mínima d’inserció, incorporar la perspectiva de gènere en la selecció dels participants o adequar la formació i la durada als diferents perfils sociolaborals dels usuaris.
-
Suma’t i Noves cases per a nous oficis. 2010-2012. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Ivàlua
Data d’avaluació: Setembre 2013
Resum: Els programes Suma’t i Noves cases per a nous oficis estan adreçats a joves aturats amb baix nivell formatiu, amb l’objectiu de millorar la seva inserció a través d’accions formatives combinades amb pràctiques professionals. L’informe apunta als millors resultats del programa Suma’t en termes d’impacte laboral, tot i ser també força discrets. Pel que fa a impacte educatiu, cap dels dos programes assoleix els objectius.
En conseqüència, es desaconsella la continuïtat del programa Noves cases per a nous oficis i es proposen innovacions per tal d’augmentar l’efectivitat del programa Suma’t, com ara replantejar la forma d’abordar la selecció dels participants, diversificar el programa per atendre les necessitats de la participació tan heterogènia i modificar el component formatiu del programa que aposti per un model de formació en alternança.
Inversió: 50.000.000 €
Participants: 6.500
-
Plans d’ocupació. 2005-2007. Obre en una nova finestra.
Entitat avaluadora: Ivàlua
Data d’avaluació: Gener 2010
Resum: Els Plans d’ocupació ofereixen subvencions a organitzacions públiques i no lucratives per a la creació directa de llocs de treball temporals en projectes d’interès general o social. L’avaluació detecta un impacte positiu lleugerament més elevat de la política sobre l’ocupabilitat de certs grups, com és el cas de les persones a l’atur majors de 25 anys, les que tenen un nivell educatiu de formació secundària o FP, les que no tenen experiència laboral i, territorialment, les persones desocupades registrades en la demarcació de Lleida.
L’informe assenyala, però, que existeix una desviació entre els objectius del programa i el criteri de selecció dels participants, atès que les entitats acostumen a seleccionar els candidats més aptes per desenvolupar l’obra o servei corresponent, que no sempre són els que tenen més necessitat de rebre la política. Per aquest motiu, es recomana el desdoblament del programa en dues línies: una destinada a la millora de l’ocupabilitat de les persones i l’altra a projectes d’interès social per evitar que hi conflueixin finalitats contraposades.
Inversió: 55.000.000 € (any 2007)
Participants: 7.171 (any 2007)