En el moment de buscar feina per compte d'altri és important saber on buscar i quins són els recursos i les vies de recerca més habituals.
Relacionen les persones que busquen feina o volen canviar-ne amb les empreses que busquen persones treballadores. Gestionen ofertes de feina, cursos de formació professional per a l’ocupació i serveis d'orientació professional.
Són bases de dades —de caràcter generalista o bé especialitzat en algun sector professional— que utilitzen les empreses per fer difusió de les seves vacants i que les persones usuàries aprofiten com a espai per apuntar-se a les ofertes que siguin del seu interès.
En podem trobar a:
Són empreses privades que es dediquen a posar a disposició d'altres empreses persones treballadores de manera temporal. Aquestes empreses acostumen a necessitar persones polivalents, amb gran capacitat d'adaptació i disponibilitat immediata.
Són empreses que fan el procés de reclutament, avaluació i selecció de persones candidates a partir de les necessitats i perfils sol·licitats per una altra empresa.
Es tracta de posar-se en contacte directament amb l'empresa pel tipus d’activitat que desenvolupa.
Per fer-ho, cal tenir molt clar l'objectiu professional i disposar del màxim d’informació possible de l’empresa a que et vols adreçar.
Els contactes amb les empreses els pot fer per telèfon, correu o mitjançant la presentació directa a l'empresa.
A banda dels mitjans de comunicació, les empreses poden utilitzar els portals d’internet especialitzats. En aquests portals pots:
És una manera bastant efectiva per accedir a oportunitats d'ocupació relacionades amb el teu objectiu professional. S’anomena també networking (treball en xarxa).
Consisteix en el fet que el teu entorn (família, amics i coneguts) sigui coneixedor de la teva situació de cerca activa de feina i del teu objectiu laboral de forma clara.
Així, tot i no donar resultats de forma immediata, està demostrat que augmenten les possibilitats de trobar feina.
La utilització d'aquest sistema també permet enfortir i fer noves relacions personals, identificar noves oportunitats i tenir més possibilitats d'èxit.
Per teixir una xarxa de contactes i empreses d'una forma sistemàtica et recomanem crear un fitxer amb les dades de les persones de contacte, anotar-hi els resultats i les possibilitats de cadascuna per centrar-se en els més factibles.
Un cop identificades les persones que formaran part de la xarxa de contactes —i sempre que tinguis clar l'objectiu professional— cal construir un missatge fàcil d'entendre per als membres de la xarxa i transmetre'l de forma sistemàtica. A més del missatge, cal transmetre ganes de treballar i confiança per desenvolupar les tasques del lloc de treball amb eficiència.
Els contactes poden ser presencials o telemàtics. Cal que siguin planificats en la mesura del possible. Per això, a continuació s’indiquen unes breus indicacions per preparar cada presa de contacte:
Els contactes telefònics no s'improvisen. Per això, a continuació t’indiquem unes guies breus per preparar cada trucada telefònica.
A continuació, et facilitem tot un seguit de pàgines webs que poden ser del teu interès i et poden ajudar en el teu procés de recerca de feina i/o millora d’ocupabilitat: