AVÍS: Consulteu la pàgina general de cursos del CIFO l'Hospitalet per saber en quines dates i modalitat està programat aquest curs.
Si us interessa participar-hi, la inscripció al procés de selecció s'ha de realitzar a través de cifo virtual.
Destaquem
Durada i objectiu general
Durada: 200 hores
Objectiu: Dissenyar projectes culturals adequats al context i al públic objectiu, desenvolupant un pla que inclogui la gestió, la viabilitat econòmica i la comunicació, que asseguri la seva viabilitat i el seu equilibri financer.
Perfil de l'alumnat
Titulació de batxillerat o equivalent i experiència professional en l’àmbit de la gestió cultural.
Mòduls formatius
Mòdul 1
Denominació: Desenvolupament d'un projecte cultural: de la idea a la proposta final.
Objectiu: Conceptualitzar, estructurar i definir els elements bàsics d'un projecte de gestió cultural tenint en compte l'entorn, els nous formats, els perfils professionals necessaris, les possibles aliances i el públic diana per assegurar la seva viabilitat i el futur desenvolupament.
Durada: 80 horas
Continguts teoricopràctics:
-
Definir els elements bàsics del projecte:
- Anàlisi del context en què es vol treballar, estudis de mercat
- Definició bàsica del projecte i denominació
- Característiques comunicatives bàsiques del projecte
- Relació amb el context, possibles aliances i trets diferencials
- Xarxa de suport (institucional, empresarial, veïnal, etc.)
-
Establir relacions del projecte amb l'entorn, els formats i el calendari:
- Anàlisi de la proposta i l'adequació a l'entorn i el context
- Propostes urbanes i perifèriques; nova ruralitat
- Les xarxes de col·laboració com a entorn no físic
- Simultaneïtat i propostes polièdriques: finestres de temps i corones d'activitats
- Comissariat i saber fer
- Els primers tres anys del projecte
- Formats híbrids, el passat, present i futur
- La presencialitat i les propostes culturals com a experiència viva
- La simultaneïtat de formats, la no presencialitat, el virtual i el telemàtic
- La relació intrínseca del projecte amb la producció
- Producció i concepte, bidireccionalitat connectada
- Capacitat d'extensió, els satèl·lits i les aliances
-
Concretar l'equip i la política d'aliances:
- L'equip humà
- Equips fixos, equips de trànsit una estructura de composició àgil
- Definir les tasques: definir les activitats del projecte i definir els perfils dels professionals
- Gestió participativa, gestió individual: cooperatives, associacions i empreses
- Les competències: equilibri entre delegar i responsabilitat
- Les nomenclatures de les professions: treballar en un petit diccionari de definició de professions
- Les nomenclatures de les activitats: treballar en un petit diccionari de definició de les activitats
-
Creació d'aliances:
- El context local, el context nacional i el context internacional
- Disseny d'estratègies de creació d'aliances en els diferents contextos: aliances artístiques, de recursos i de col·laboració
- Networks, els grups afins, les xarxes i els aliats: eines per reconèixer on podràs treballar, aprendre i compartir treballar en xarxa – ser en xarxa – pertànyer a una xarxa
- Quant i quan estem disposats a compartir i a participar: les aliances són un exercici de bidireccionalitat
-
Crear el públic de l'activitat cultural:
- Generació d'experiències significatives
- Disseny de l'activitat cultural com a experiència entre públics i artistes
- Eines per avaluar la tipologia de públic i la seva experiència
- Orientació del projecte cap al públic diana
- Porositat del projecte respecte al públic
- Ampliació de públics i millora de l'experiència
- Viabilitat a mitjà i llarg termini (nous públics, públics joves, creació de públics)
Mòdul 2
Denominació: Elaboració d'un projecte cultural
Objectiu: Elaborar un projecte cultural que inclogui el calendari de producció, la forma jurídica i les fonts de finançament per assegurar la seva viabilitat.
Durada: 70 hores
Continguts teoricopràctics:
-
Establir el calendari de producció
- "Aterrar" un projecte i passos previs
- Definició del calendari: elements que el componen, metodologia d'elaboració i principals obstacles a la consecució d'un calendari.
- La importància del ritme humà i la idiosincràsia al calendari de les activitats
- Paràmetres qualitatius i l'activació de la proposta
-
Elaborar el pla de producció
- El pla general de producció
- Planificació de la producció artística i la tècnica
- Proveïdors, un ampli catàleg de sistematització
- Implementació de la capacitat de reacció i la gestió de la incertesa
- Arribar a bon port, gestionar els inconvenients i sortir il·lès
-
Definir la forma jurídica d'una proposta cultural
- Formes jurídiques que pot adoptar un projecte cultural.
- Repercussions del format societari en la gestió d'un projecte: presa de decisions, estructura de finançament per part de socis, tensió entre consolidació i distribució de resultats.
- Repercussions de la forma jurídica en l'enquadrament en el règim de Seguretat Social i el tractament fiscal.
- Configuració dels recursos humans en el desenvolupar d'un projecte cultural: treballadors per compte propi o cooperatiu, treballadors per compte d’altri i col·laboradors professionals /voluntaris.
- Règim fiscal de mecenatge.
-
Utilitzar les principals línies de finançament cultural públic
- Sistemes de finançament de la cultura i diferències entre ells
- Elaboració de plans de finançament de projectes culturals
- Convocatòria d'ajuts i subvencions a la cultura
- Anàlisi de sol·licituds a convocatòries específiques del món de la cultura en diferents nivells de l'administració: europea, general, autonòmica i local
- Convocatòries d'ajuts i subvencions transversals: transformació digital, promoció
- Anàlisi de sol·licituds a convocatòries no específiques de cultura congruents amb objectius transversals o instrumentals dels projectes culturals.
- Calendari de convocatòries anuals
- Sistemes personalitzats d'alertes de convocatòries que ens informin en temps real de l'obertura dels terminis
- Selecció de subvencions en funció de la seva tipologia i els objectius del projecte cultural.
- Redacció d'una sol·licitud de subvenció: aspectes a tenir en compte
- Bones pràctiques a la redacció de projectes
- Gestió de subvencions: circuit des de la sol·licitud fins a la justificació tècnica i econòmica
Mòdul 3
Denominació: Comunicació d'un projecte cultural
Objectiu: Establir el pla de comunicació d'un projecte cultural viable, i efectiu per a l'obtenció de patrocinis i la generació d'una identitat pròpia.
Durada: 40 hores
Continguts teoricopràctics:
-
Definir el pla de comunicació d'un projecte cultural:
- Imatge i identitat del nostre projecte, personalitat de marca
- Creació d'un briefing detallat (per a disseny i comunicació)
- Canals de comunicació
- Planificar l'estratègia de comunicació
- Identificació del públic objectiu de cada canal
- Fixació dels objectius de comunicació de cada canal
- Tipus de canals de comunicació
- Pla de mitjans i canals
- Calendari i organització de continguts i assets
- Determinar pressupost
- Execució, seguiment i informe de resultats
-
To, contingut i missatge de la comunicació:
- Definició del to de comunicació del teu projecte. Passos a seguir
- Adequació del to i el contingut als canals de comunicació
- Creació de missatges efectius
-
Establir un pla de gestió de patrocinis
- Definició i funcionament del patrocini
- Normativa aplicable al patrocini a Espanya
- Com escollir les nostres marques aliades
- Preparar un dossier de patrocinis a nivell gràfic
- Proposta econòmica per a la marca
- Valorar els retorns per a la marca
- Seguiment i compromís del patrocini
Acreditació
Diploma acreditatiu expedit pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya.