Formulari i presentació de la inscripció prèvia
Qui pot sol·licitar l'ajut per ERTO?
Les persones que siguin titulars de la prestació contributiva per desocupació del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), derivada d'ERTO com a causa de la COVID-19. També les persones fixes-discontinues que cobrin prestació extraordinària.
Quins requisits he de complir?
Per accedir a la inscripció, les persones interessades han de complir els requisits següents:
- Tenir el domicili en un municipi de Catalunya.
- Estar en un ERTO actiu derivat de la COVID-19, amb suspensió total o parcial del contracte, i que aquest ERTO coincideixi almenys un dia en el període comprés entre l'1 i el 31 de desembre de 2020.
- Que siguin titulars de la prestació contributiva per desocupació del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), o de la prestació extraordinària en el cas de fix-discontinu (l'article 9 del Reial decret llei 30/2020, de 29 de desembre) o bé, que tinguin pendent el reconeixement de la prestació per part del SEPE, derivat d'un ERTO dins del mateix període indicat.
- Complir els requisits previstos a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i altra normativa aplicable.
Quan puc demanar l'ajut?
Pots presentar el formulari d'inscripció prèvia des de les 9 hores del dia 15 de febrer de 2021 fins les 15 hores del dia 25 de febrer de 2021.
Quina informació cal omplir en el formulari d’inscripció?
Les persones interessades han d'emplenar les següents dades:
- Dades d'identificació de la persona sol·licitant de la inscripció: NIF/NIE, nom, cognoms i altres.
- Dades de contacte de la persona sol·licitant de la inscripció.
- Adreça de residència de la persona sol·licitant de la inscripció.
- Dades de l'empresa afectada per l'ERTO derivat de la COVID-19.
- Declaracions responsables en relació al compliment dels requisits.
Si l'ERTO de la meva empresa no es deriva de la COVID-19, puc demanar l'ajut?
No, l'ERTO de la empresa ha de ser derivat de les mesures preventives i de contenció adoptades per pal·liar la COVID-19.
Amb un ERTO parcial tinc dret a l'ajut?
Sí. L'ajut s'adreça a persones amb bases reguladores de la prestació per desocupació i de la prestació extraordinària més baixes, que han estat afectades per un ERTO, com a conseqüència de la suspensió total o parcial dels seus contractes de treball.
Soc fix-discontinu, però no rebo prestació extraordinària: tinc dret a l'ajut?
No. La norma estableix que, per optar a l’ajut en el cas de fix-discontinu, has de rebre la prestació extraordinària (l’article 9 del Reial decret llei 30/2020, de 29 de desembre)
Si he estat amb ERTO per la Covid-19 algun dia durant el mes de desembre de 2020, però encara no he rebut la prestació ni reconeixement del SEPE: tinc dret a aquest ajut?
Sí. Si l'empresa va estar en ERTO durant el mes de desembre, tot i que no se t'hagi reconegut la prestació contributiva per part del SEPE, quan aquest organisme te la reconegui amb efectes retroactius, tindràs dret a l'ajut si has realitzat la inscripció prèvia.
Si l'últim mes que vaig cobrar la prestació per ERTO va ser el novembre de 2020, tinc dret a l'ajut?
No, l'ERTO havia d'estar vigent en el mes de desembre de 2020 (com a mínim un dia).
Si he entrat en ERTO al gener 2021, tinc dret a l'ajut?
No, l'ERTO havia d'estar vigent en el mes de desembre de 2020 (com a mínim un dia).
Quins documents he d'aportar per sol·licitar l'ajut?
Cap. Per fer la sol·licitud del ajut, serà suficient amb complir els requisits establerts en l'ordre de convocatòria i omplir el formulari que s'habilitarà a partir del 15 de febrer de 2020.
Si el SEPE em va reconèixer l'ERTO a mitjans de desembre tinc dret a l'ajut?
Sí, sempre que sigui dins del període comprés entre l'1 i el 31 de desembre de 2020.
De quin import és l'ajut?
Encara no està determinat. A partir del tancament del període de sol·licitud, i una vegada es publiquin les bases i la convocatòria, quedarà establert l'import.
Quan sabré si rebré l'ajut?
Una vegada es publiquin les bases i es resolgui la convocatòria, s'informarà a les persones perceptores de l'ajut.
Qui s'inscriu primer té prioritat per cobrar l'ajut?
No. La prelació per ordre d'entrada en la inscripció prèvia no atorga preferència en l'atorgament de l'ajut.
Com podré signar el formulari si no tinc signatura electrònica?
Per omplir el formulari d'inscripció prèvia no cal cap tipus de signatura.
On puc trobar el formulari per omplir?
A partir del dia 15 de febrer de 2021 a les 9 hores, trobaràs el formulari actiu a Tràmits de la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya: cal cercar el tràmit “Inscripció prèvia als ajuts extraordinaris per a persones treballadores afectades per un ERTO derivat de la COVID-19”.
Dubtes i resolució de la sol·licitud
Puc sol·licitar l’ajut fora de termini?
No. El formulari d'inscripció indicava que es podia presentar des de les 9.00 hores del dia 15 de febrer de 2021 fins les 15 hores del dia 25 de febrer de 2021.
Com sé si he fet correctament la sol·licitud?
La sol·licitud es considera correctament formalitzada si, després de l’enviament del formulari d'inscripció, has obtingut un número de registre i un acusament de recepció.
Com puc desistir de la sol·licitud que he presentat per aquest ajut?
Caldrà presentar l'escrit de desistiment mitjançant registre administratiu adreçat al Servei Públic d'Ocupació i aportar la còpia de DNI. Pots presentar-lo en qualsevol oficina de registre de la Generalitat de Catalunya o bé per mitjà de certificat administratiu en les oficines de correus (has de presentar original i còpia en sobre obert i el personal de correus registrarà la sol·licitud).
Podré cobrar l'ajut si tinc deutes tributàries?
No podrà obtenir la condició de beneficiari qui es trobi en alguna de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Concretament, a l'apartat e) especifica que una de les circumstàncies és: “No estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents, en la forma que es determini reglamentàriament”
La quantitat que rebi per aquest ajut tributarà a Hisenda?
Com a norma general, tret que la llei expressament ho indiqui, totes les subvencions o ajuts rebuts per persones que no realitzen activitats econòmiques, tenen la consideració de guanys patrimonials, per la qual cosa estan subjectes i no exemptes en l'IRPF.
Tot i així, recomanem consultar a l'Agència Tributaria.
Com sabré si cobraré l'ajut?
Una vegada emesa la resolució, rebràs un SMS informatiu; alhora la web del SOC disposarà d'un cercador a disposició de les persones: amb el teu NIF podràs consultar si has estat beneficiari/a i la quantitat que percebràs.
Què passa si el meu telèfon no és correcte?
Tot i no rebre el SMS informatiu, pots anar directament al cercador que —properament— s'habilitarà en la web del SOC i, amb el teu NIF, podràs consultar si has estat beneficiària de l'ajut i la quantitat que percebràs.
Quina quantitat rebré d'ajut?
Dependrà de cada cas, però l'import de l'ajut no pot ser inferior a 600 euros ni superior a 900 euros.
Aquest ajut és incompatible amb altres ajuts o subvencions?
En cas de demanar altres ajuts adreçats a pal·liar els efectes de la Covid-19, cal consultar quin és el règim de compatibilitats en l'Ordre i convocatòria que els reguli.
Import i pagament de l'ajut
Com puc saber l'import que m'ha estat atorgat?
Mitjançant les resolucions publicades a l'e-tauler, cal introduir els quatre dígits centrals del DNI/NIE (***0000**) i les inicials dels cognoms i nom.
- Primera Resolució
- Segona Resolució
- Tercera Resolució
- Quarta Resolució
- Cinquena Resolució
- Sisena Resolució
- Setena Resolució
- Vuitena Resolució
- Novena Resolució
- Desena Resolució
- Onzena Resolució
- Dotzena Resolució
- Tretzena Resolució
Com rebré l'import atorgat?
Mitjançant pagament únic en el compte bancari on vas rebre la prestació per desocupació corresponent al mes de desembre de 2020.
He rebut un missatge de SMS indicant que se m'ha concedit l'ajut, però no em trobo a la resolució publicada. Què he de fer?
Si has rebut un SMS que indica “ajut atorgat” estàs inclòs a la resolució. Consulta les dades tal com s'indica:
- Exemple: DNI 12345678Z, cal cercar ***4567**
- Exemple: NIE X1234567Z, cal cerca ***3456**
Un cop trobat, confirma que les inicials que figuren corresponen als teus cognoms per ordre.
No he rebut cap comunicació i no estic inclòs a la resolució. Què significa?
Si encara no has rebut cap comunicació, vol dir que la sol·licitud es troba en fase de valoració. El termini màxim establert, a la convocatòria, per resoldre és de sis mesos a comptar des del 22 de març de 2021.
Si no estic d'acord amb l'import atorgat, com puc fer una reclamació?
Cal interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució. Ho has de fer mitjançant la pàgina de l'Ajut extraordinari per a persones amb ingressos baixos afectades por ERTO.
D'acord amb l'Ordre de bases TSF/63/2021, cal utilitzar els sistemes d'identificació o signatura digital (com ara l'IdCAT o el DNIe, entre d'altres).
Com puc comunicar un error en el compte bancari de pagament de l'ajut atorgat?
Has de presentar una petició genèrica adreçada al Servei Públic d'Ocupació de Catalunya mitjançant la Seu electrònica de la Generalitat de Catalunya.
Per presentar la petició genèrica, i d'acord amb l'Ordre de bases TSF/63/2021, cal emprar sistemes d'identificació o signatura digital (com ara l'IdCAT o el DNIe, entre d'altres).
Caldrà que adjuntis la documentació oportuna que evidenciï la incidència i un comprovant on es verifiqui la titularitat del compte bancari de la persona sol·licitant (com pot ser el document IBAN).
Com puc obtenir l'idCAT Mòbil?
Pots fer el tràmit mitjançant la Seu Electrònica de la Generalitat de Catalunya: Alta a l'idCAT Mòbil, has de triar l'opció “Alta sense certificat” i prémer el botó “Comença”.
Per sol·licitar l'idCAT Mòbil has de disposar de:
- DNI (Document nacional d'identitat) o TIE (Targeta d'identificació d'estranger)
- Targeta sanitària o MUFACE
Cal informar obligatòriament d'una adreça de correu electrònic i un telèfon mòbil a efectes d'identificació i contacte.
Puc fer una consulta o una reclamació sobre la meva sol·licitud de l’ajut?
Pots adreçar una petició o reclamació mitjançant el tràmit petició genèrica adreçada al Servei Públic d'Ocupació de Catalunya amb identificació o signatura digital.
Recorda:
- Ens destinatari: has de posar Servei Públic d’Ocupació de Catalunya
- Tema: Treball
- Subtema: Ocupació
Resolució de la convocatòria i dels requeriments
No he rebut cap requeriment i encara no tinc atorgat l'ajut, quan tindré una resolució de l'ajut?
El termini per resoldre la convocatòria és de sis mesos, a comptar de la data de publicació de la Resolució TSF/804/2021, de 19 de març, per la qual s'obre la convocatòria extraordinària per a l'any 2021 per a la concessió de l'ajut adreçat a les persones afectades per un expedient de regulació temporal d'ocupació com a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19 i a les persones amb contracte fix discontinu beneficiàries de la prestació extraordinària.
Al setembre es publicaran les resolucions d'inadmissió de l'ajut amb les persones sol·licitants que incompleixin algun dels requisits establerts a l'Ordre TSF/63/2021, de 15 març, que regula les bases d'aquest ajut.
Una vegada publicades podràs, si ho consideres oportú, interposar recurs d'alçada.
He respost a un requeriment d'informació i no em trobo a les resolucions d'atorgament, què puc fer?
Si has respost a un requeriment d'informació per tal d'acreditar que et trobes al corrent de les teves obligacions tributàries —mitjançant el tràmit habilitat a tal efecte— i no disposes encara d'una resolució, la teva documentació es troba actualment en valoració.
Se't notificarà el sentit de la resolució del teu requeriment quan aquest estigui resolt.
He rebut un requeriment: puc respondre per correu electrònic?
La resposta al requeriment d’informació l'has de realitzar mitjançant el tràmit habilitat accessible al portal Tràmits Gencat, d'acord amb l’Ordre de bases TSF/63/2021, de 15 de març, relativa a la convocatòria extraordinària per a persones afectades per un ERTO i persones fixes discontínues.
És necessari aportar la documentació mitjançant registre i utilitzar la signatura digital, per tal de complir el tràmit habilitat amb aquests requisits.
L'aportació de documentació per correu electrònic no es tindrà en compte.
On puc trobar el número d'expedient que requereixo per aportar la documentació?
El número d’expedient de la persona sol·licitant de l’ajut es troba en la capçalera del requeriment posat a disposició.