El Fons Social Europeu (FSE) és el principal instrument financer de la Unió Europea (UE) per donar suport als estats membres en l’increment dels nivells d’ocupació, en proporcionar una protecció social justa i una ma d’obra capacitada i resilient preparada per al món del treball. El finançament de l’FSE millora les perspectives laborals de milions de persones europees, sobretot de les que tenen més dificultats a l’hora de trobar feina.
Mitjançant l’FSE+ els estats membres de la UE poden finançar tot un seguit d’actuacions encaminades a:
- Millorar l’accés a l’ocupació de les persones demandants d’ocupació i, en particular, dels joves— especialment a través de la Garantia Juvenil—, dels aturats de llarga durada, dels grups desfavorits i de les persones inactives; i inclou la promoció de l’ocupació per compte propi i l’economia social.
- Modernitzar les institucions i els serveis del mercat de treball, per avaluar i preveure les necessitats de capacitats i garantir una assistència oportuna i personalitzada i el recolzament a l’adequació entre l’oferta i la demanda en el mercat de treball, les transicions i la mobilitat.
- Promoure una participació equilibrada de gènere en el mercat de treball, unes condicions de treball equitatives i una millora de l’equilibri entre la vida laboral i la familiar; sobretot mitjançant l’accés a uns serveis assequibles d’atenció a la infantesa i d’atenció a les persones dependents.
- Promoure l’adaptació al canvi de les persones treballadores, les empreses i els emprenedors; l’envelliment actiu i saludable, i un entorn de treball saludable i adaptat, i abordar els riscos per a la salut.
- Millorar la qualitat, la inclusivitat, l’eficàcia i la pertinença al mercat de treball, dels sistemes d’educació i formació —també mitjançant la validació de l’aprenentatge no formal i informal per recolzar l’adquisició de competències clau, incloses les capacitats empresarials i digitals— i promoure la introducció de sistemes de formació dual i de formació d’aprenents.
- Promoure la igualtat d’accés a una educació i a una informació de qualitat i inclusives, i la seva culminació —en particular pels grups desfavorits— des de l’educació infantil i primera infantessa, passant pel l’educació i la formació generals i professionals, fins a l’educació superior; així com l’educació i l’aprenentatge de les persones adultes. Facilitar també la mobilitat i l’accessibilitat de les persones amb discapacitats.
- Promoure l’aprenentatge permanent —en particular mitjançant oportunitats de millora i reciclatge flexibles de les capacitats—, d'acord amb les capacitats empresarials i digitals; una millor previsió del canvis i nous requisits de capacitats, segons les necessitats del mercat de treball, que faciliti les transicions professionals i promogui la mobilitat professional.
- Fomentar la inclusió activa —amb la finalitat de promoure la igualtat d’oportunitats, la no discriminació i la participació activa—, i millorar l’ocupabilitat, en particular pels grups desfavorits.
- Fomentar la integració socioeconòmica dels nacionals dels tercers països, inclosos els immigrants.
- Impulsar la integració socioeconòmica de les comunitats marginades, com la població romaní.
- Millorar la igualtat i l’oportunitat de l’accés a uns serveis de qualitat, sostenibles i assequibles —inclosos els serveis que promouen l’accés a l’habitatge i a una atenció centrada en les persones, inclosa l’assistència sanitària—. Modernitzar els sistemes de protecció social, fomentant l’accés a la protecció social —amb especial atenció als menors i als grups desfavorits—. Millorar l’accessibilitat —també per a les persones amb discapacitats—, l’efectivitat i la resiliència dels sistemes d’assistència sanitària i dels serveis de cures de llarga durada.
- Promoure la integració social de les persones en risc de pobresa o exclusió social, incloses les persones més desfavorides i la població infantil.
- Fer front a la privació material mitjançant aliments i/o prestació d’assistència material bàsica a les persones més desfavorides, en particular als menors; i establir mesures d’acompanyament que recolzin la seva inclusió social.
L’estratègia de l’FSE i el seu pressupost es negocien i decideixen en el si del Consell de la Unió Europea, el Parlament Europeu i la Comissió Europea. A partir d’aquesta base, els estats membres planifiquen programes de set anys de durada que aprova la Comissió Europea.
Aquests programes poden ser d’àmbit regional o estatal i estableixen unes prioritats i uns objectius a assolir per a un país o regió concreta. En l’elaboració i aprovació dels programes de l’FSE, intervenen la Comissió Europea i les autoritats nacionals i regionals. Així mateix, participen els interlocutors socials i les organitzacions de la societat civil en l’execució de les polítiques d’ocupació, educació i inclusió social.
El finançament efectiu de l’FSE només s’obté un cop s’acredita que les actuacions previstes als programes estan executades, justificades i pagades d’acord amb la normativa autonòmica, estatal i comunitària.
Hi ha dos principis importants que orienten el funcionament de l’FSE:
- El cofinançament: el finançament de l’FSE sempre ha d’anar acompanyat de finançament públic o privat. Els percentatges varien entre el 40-85% (fins al 95% en casos excepcionals) del cost total del projecte, en funció de la riquesa relativa de la regió.
- La gestió compartida: les directrius de l’FSE es dissenyen a escala europea, després d’haver-se consultat amb un ampli espectre de parts interessades i els programes es negocien entre les autoritats nacionals i la Comissió. Les autoritats rellevants de cada país porten a terme l’execució mitjançant els programes regionals o estatals.
La Unió Europea es relaciona amb els estats: així, la principal interlocució de la Comissió Europea es troba en la Unidad Administradora del Fondo Social Europeo (UAFSE), que s’ubica en el Ministerio de Trabajo y Economía Social.
Tanmateix, en els programes regionals la UAFSE delega part de les seves funcions en altres organismes, anomenats organismes intermedis. Totes les Comunitats Autònomes són organismes intermedis dels programes regionals. En el cas del programa FSE de Catalunya, l’organisme intermedi de la Generalitat de Catalunya és el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya.
Entre les funcions del SOC es compten les següents:
- Elaborar les propostes de programes —d’acord amb els reptes de Catalunya— en els àmbits de l’ocupació, l’educació i la inclusió social, en col·laboració amb els agents socials i la societat civil.
- Seleccionar les actuacions que millor contribueixen a complir els objectius establerts.
- Col·laborar amb la UAFSE en l’elaboració d’informes i en la preparació dels Comitès de Seguiment.
- Elaborar, executar i avaluar una estratègia de comunicació en relació al programa operatiu.
- Disposar d’un sistema de registre i emmagatzematge de dades.
- Establir uns sistemes de gestió i control que impliquen:
- Verificar que els productes i serveis cofinançats s’han lliurat i prestat, i que la despesa declarada pels beneficiaris ha estat pagada i compleix la legislació aplicable, les condicions del programa i les condicions per al suport a l’operació.
- Garantir que els beneficiaris que participen en l’execució de les operacions o bé tinguin un sistema de comptabilitat separada, o bé assignin un codi comptable adequat a totes les transaccions relacionades amb una operació (llevat que es justifiquin les operacions mitjançant barems estàndards de costos unitaris).
- Aplicar mesures antifrau eficaces i proporcionades, tenint en compte els riscos detectats.
- Establir procediments que garanteixin que es disposa de tots els documents sobre la despesa i les auditories necessaris per comptar amb una pista d’auditoria apropiada.
- Presentar a la CE, mitjançant la UAFSE, la despesa executada per obtenir el cofinançament.
- Avaluar els resultats de les actuacions executades.
El Servei de Programació i Certificació de l’FSE, forma part de la Subdirecció General de Recursos Humans, Organització i Control de Qualitat del SOC i té assignades algunes de les principals funcions del SOC com a organisme intermedi. En concret:
- Elaborar les propostes dels programes.
- Seleccionar les actuacions que millor contribueixen a complir els objectius establerts.
- Elaborar els informes trimestrals i anuals requerits per la CE.
- Presentar a la UAFSE la despesa executada un cop ha estat verificada per altres òrgans del SOC.